Gamification

Gamification și concepte de game design în educație

Odată cu dezvoltarea tot mai amplă a tehnologiilor multimedia, care sînt nu doar mai puternice, ci și mai accesibile ca oricînd, educația se adaptează și utilizează metode tot mai sofisticate de prezentare și acumulare a cunoștințelor. Învățarea prin descoperire capătă noi sensuri atunci cînd ai la dispoziție un laborator virtual în care nu există riscuri reale, indiferent de experiment.

Tehnologia, așadar, facilitează învățarea, un adevăr de care sîntem cu toții conștienți. Însă nu doar vizualizarea și imersiunea în medii virtuale ne ajută să acumulăm cunoștințe ori să ne satisfacem curiozități și, în general, interesul ori setea de cunoaștere. Avem mult mai multe de învățat de la și prin jocuri decît relaxarea și simularea realistă.


În 1938, Johan Huizinga publica Homo Ludens, o carte de istorie culturală și antropologie în care arăta că jocul este o componentă fundamentală din viețile noastre și că, mai mult, numeroase activități pot fi înțelese și desfășurate ca și cum ne-am juca. Există reguli, mecanici, condiții de victorie, învingători și învinși.

În anii 1970, psihologul de origine maghiară Mihaly Csikszentmihalyi propune conceptul de flow — acea stare a minții prin care sîntem conectați la maximum la procesul pe care îl desfășurăm. Atenția, concentrarea și imersiunea, dar și satisfacția sînt la cote potrivite și dăm tot ce avem mai bun.

Spre deosebire de filme ori alte creații multimedia, jocurile video au meritul interactivității și transpunerii în pielea personajului. Astfel de creații deosebite ne fac protagoniștii unor povești pe care noi înșine le scriem, cu mai multă ori mai puțină libertate. Concepte precum level design, character design, character progression și role playing sînt esențiale în tăria legăturii între jucătorul uman și personajul-jucător (PC, player character).

Apoi, simpla mențiune a termenului jocuri de societate sau board games deschide un cu totul alt tărîm: componenta socială a jocurilor, care în zona virtuală se completează cu termenul de multiplayer.

Iar peste toate, satisfacția oferită de victorie sau, uneori, chiar de experiența însăși, este o componentă esențială. Cum recompensezi jucătorul pe parcurs astfel încît să fie motivat să continue și să ajungă la starea de flow? Cum le răsplătești efortul final de a fi învins jocul? Ce fel de recompensă este potrivită pentru ca jucătorul să simtă că a cîștigat nu doar jocul în sine, ci și o informație sau o experiență? Cum alcătuiești un joc pentru relaxare, pentru cei care nu sînt competitivi?

Propun un curs care să exploreze toate ideile de mai sus, atît în ce privește jocurile înseși — clasice ori digitale —, cît mai ales în aplicații și conexiuni ale acestora cu educația.

Înlocuiește cuvintele din familia lexicală a „jocului” cu unele precum „lecție”, „capitol din materie” sau chiar exemple concrete: „analiza matematică”, „mișcarea circulară”, „algoritmica grafurilor” și întrebați-vă: cît de mult și cum puteți păstra din factorul distractiv, ludic, dar și din recompense? Abia de aici putem porni discuția.

Gamification

Cuprins

Toate materialele utilizate în timpul cursului sînt complet gratuite. Jocurile pe care le vom menționa și demonstra pot fi contra cost, însă achiziționarea lor nu reprezintă o obligație sau o condiție și este la alegerea cursantului.

Curios?

Scrie-ne prin email sau WhatsApp și hai să stabilim împreună planificarea întîlnirilor!

Scrie-ne și dacă ai întrebări, neclarități sau propuneri!